Sasko - země aut

Před více než 100 lety založil August Horch ve Cvikově světoznámou automobilovou značku Audi. Legendární vozy jako například závodní vůz Stříbrný šíp nebo známý Trabant pocházejí ze Cvikova. A dnes? Zhruba každý osmý automobil vyrobený v Německu pochází ze Saska. Autoland Sasko patří s pěti závody na výrobu vozidel a motorů a bezpočtem dodavatelů na přední příčky tohoto oboru. Zdá se, jako by tu existovalo něco, co doslova pohání inovativního ducha v oblasti mobility. Možná je to směs klasické vynalézavosti a moderní mentality start-upů? Není divu, že Volkswagen vybudoval v areálu ve Cvikově kompetenční centrum pro e-mobilitu. A pro návštěvníky platí, že ať už jde o historii, současnou výrobu nebo budoucnost aut – rozsah zážitků v Sasku je obrovský a určitě zaujme každého!

 

Saská automobilová kultura v číslech

2.2 milionu

návštěvníků prošlo od otevření v roce 2001 Skleněnou továrnou (Gläserne Manufaktur) Volkswagen v Drážďanech

Asi 160

velkých exponátů vystavuje Muzeum Augusta Horcha ve Cvikově

95 000

zaměstnanců pracuje v saském automobilovém průmyslu

„Za všech okolností jsem se snažil stavět jen silná a dobrá auta.”
August Horch, německý automobilový průkopník a zakladatel značek Horch a Audi (1868–1951)

Fascinující historie: automobilová muzea v Sasku

  • Klasika: Muzeum Augusta Horcha v halách první továrny Audi ve Cvikově. Ve stálých i speciálních expozicích můžete objevovat a obdivovat průkopnického ducha a vynalézavost více než 115leté tradice automobilového inženýrství ve Cvikově.

  • Hvězdicové garáže, jedno z nejstarších dochovaných vícepodlažních parkovišť v Německu, tvoří vhodné prostředí pro Museum saských vozidel v Saské Kamenici. Vystaveno je tu kolem 200 exponátů od více než 70 výrobců

  • Pro fanoušky rychlosti na dvou kolech: Muzeum motocyklů na zámku Augustusburg ukrývá jednu z nejvýznamnějších sbírek motocyklů v Evropě.

  • Muzeum dopravy v Drážďanech vás zve na fascinující cestu časem do světa mobility a historie dopravy. Zábava pro celou rodinu!zemi.

  • Méně známé, ale velmi zajímavé: Saské muzeum užitkových vozidel v Hartmannsdorfu představuje historii výroby užitkových vozidel v Sasku.

  • Velký a celkový přehled: Saské průmyslové muzeum v Saské Kamenici nabízí vzrušující pohled do saské průmyslové historie se všemi jejími aspekty. Takže tu samozřejmě nesmí chybět ani výroba automobilů!

Fascinující výroba: automobilové firmy v Sasku

BMW

BMW Závod BMW Group v Lipsku je jedním z nejmodernějších a nejudržitelnějších automobilových závodů na světě. Sériová výroba zde začala v roce 2005 a dnes z montážní linky sjede denně kolem 1100 vozidel. Aktuální produktové portfolio zahrnuje BMW řady 1, BMW řady 2 Gran Coupé, BMW řady 2 Active Tourer a BMW i3. V Lipsku se vyráběl i přelomový elektrický sporťák i3. Velkolepou centrální budovu navrhla hvězdná architektka Zaha Hadid, jejíž design nově interpretoval tradiční kancelář a nahradil ji „nervovým centrem“ nebo „komunikačním uzlem“. Vše, co souvisí s výrobním procesem, je vedeno prostorem, který překonává tradiční rozdělení mezi administrativními pracovníky a pracovníky v dílnách. Továrnu lze navštívit v rámci prohlídek s průvodcem, takže získáte skvělý pohled do zákulisí!

Porsche

Porsche provozuje svůj největší závod, který se v posledních letech neustále rozšiřuje, také v Lipsku. S Macanem a Panamerou se zde vyrábí dva hybridní modely této kultovní automobilky – a závod je mnohem víc než jen továrna na výrobu aut. Zážitkové centrum ve tvaru diamantu s kombinací konferenčních místností až pro 680 hostů, restaurací, moderním vybavením, exkurzemi do výroby a vzrušujícími testovacími jízdami ať už na asfaltové dráze nebo na pozemku továrny dělají z Porsche Lipsko jedinečné místo pro nezapomenutelné zážitky a propagaci. Absolutním vrcholem návštěvy je jízda na okruhu s certifikací FIA, buď jako „kopilot“ po boku profesionálního instruktora Porsche, nebo dokonce jako řidič. Trať sestává ze slavných úseků mezinárodních závodních tratí, jako je Monza, Spa nebo Rio de Janeiro a pro dokonalou autenticitu se kolem ní popásají dokonce i zubři a divocí koně. Tuto šestikilometrovou trať lze vyzkoušet s modely Cayenne nebo Macan.

 

Volkswagen

Volkswagen provozuje v Sasku dvě automobilky a továrnu na výrobu motorů. Průhledná „Skleněná továrna“ v centru Drážďan je považována za nejneobvyklejší automobilku na světě. Původně byla postavena pro výrobu luxusního sedanu Phaeton a nyní je centrem pro e-mobilitu. Nevyrábí se zde ale jen elektromobily. Gläserne Manufaktur je také místem pro speciální zážitky: komentované prohlídky pro skupiny i jednotlivce přivádějí návštěvníky přímo k výrobní lince. Akce se tady odehrávají v originálním prostředí a restaurace nabízí kulinářské speciality, včetně slavného currywurstu od Volkswagenu. Závod Volkswagen ve Cvikově, který nabízí zájezdy pro skupiny, byl kompletně převeden na výrobu elektromobilů pro celý koncern. Poprvé od předválečného období tu opět sjíždějí z výrobní linky vozy Audi. Audi bylo založeno ve Cvikově v roce 1909 a současný závod je nástupcem původního závodu, který dnes slouží jako muzeum.

 

Budoucnost řízení: elektromobilita vyrobená v Sasku

Díky tomu, že BMW, Porsche a Volkswagen vyrábějí svá elektrická a hybridní auta v Sasku, region významným způsobem přispívá k utváření budoucnosti mobility. Průmysl a výzkum jdou ruku v ruce a pohánějí vpřed nová řešení.

Nenechte si ujít: „Transparentní továrnu“ Volkswagenu v Drážďanech, která nabízí jedinečný pohled na výrobu nejnovějších elektrických modelů!

 

Náš tip: Sachsenring

Zvuk motorů zní v uších skutečných automobilových fanoušků jako rajská hudba. Na závodní dráze Sachsenring nedaleko Saské Kamenice ožívá historie automobilových závodů. Legendární automobilové a motocyklové závody se tady konají už téměř 100 let. Devítikilometrový okruh kolem města Hohenstein-Ernstthal byl poprvé využit v roce 1927 pro motocyklový závod. O sedm let později se stal dějištěm německé Moto GP. Po druhé světové válce se zde konaly četné motocyklové, automobilové, a dokonce i cyklistické závody. Po sjednocení Německa byla závodní dráha uzavřena, protože již nesplňovala moderní bezpečnostní standardy. Znovuotevření proběhlo v roce 1995, kdy se nová závodní dráha v bývalém prostoru startu a cíle stala součástí tréninkového centra pro jezdce a závodníky. V roce 1998 se německá Moto GP vrátila na Sachsenring a od té doby sem každý rok přiláká kolem 200 000 diváků. Akce je oblíbená především proto, že na rozdíl od jiných závodů mohou fanoušci sledovat nejen samotný závod, ale i tréninky. Velmi oblíbené jsou i další závodní akce, zejména závod GT Masters. Dnes je Sachsenring více než jen závodní dráha a nabízí mimo jiné i školení v oblasti bezpečnosti jízdy a možnost tréninku pro sportovních řidiče. Tréninkové středisko slouží také jako místo konání různých akcí a budovy i okruh je možné si pronajmout částečně nebo jako celek